Plantaardig eten: de basis

Plantaardig eten is bij veel mensen onbekend, maar na het lezen van deze blog weet je wat het is en ben je misschien geïnspireerd om het ook eens te proberen! Wist je bijvoorbeeld dat het assortiment aan plantaardig eten steeds uitgebreider wordt? Dat maakt het ook nog eens makkelijker om wat vaker voor plantaardig te kiezen.

Plantaardig ontbijt

Wat is plantaardig eten?

De term plantaardig eten of plant based wordt steeds vaker gebruikt, maar wat houdt het precies in? Met plantaardig eten wordt bedoeld dat de focus van je voedingspatroon op plantaardige ingrediënten ligt. Je haalt je voedingsstoffen dus vooral uit fruit, groenten, noten, peulvruchten en zaden. De focus ligt vooral op gezondheid en onbewerkte voeding, niet bij het volledig verbannen van dierlijke producten. Je kan er natuurlijk voor kiezen om meer plantaardig te eten door dierlijke of bewerkte producten te vervangen voor plantaardige voeding.

Plantaardige groenten

Hoe kan ik meer plantaardig eten?

Nederlanders eten steeds meer minder of geen vlees. Maar als je ervoor kiest om wat vaker plantaardig te eten, hoef je niet gelijk je voedingspatroon volledig om te gooien. Er bestaat een variëteit aan eetpatronen die ervoor zorgen dat je plantaardiger eet.

  1. Zo heb je flexitarisch: dan eet je op sommige dagen geen vlees

  1. En ook vegetarisch, dit betekent dat je wel eieren, zuivel, of andere producten met dierlijke afkomst eet, maar geen vlees of vis.

  1. Wil je dierlijke producten helemaal uitsluiten? Dan heet dit vegan. Dit laatste wordt nogal eens door elkaar gehaald met plantaardig eten, maar er zit wel zeker een verschil tussen. Een veganist legt de focus namelijk op een leven zonder dierlijke producten voor zowel voeding, maar ook als kleding, denk hierbij bijvoorbeeld aan leer. Een product als frisdrank is voor een veganist dus prima, maar dit pas niet echt in een plantaardig voedingspatroon. Dit aangezien daar de focus dus echt ligt op gezondheid en onbewerkte voeding.

Plantaardig gerecht met tofu

Waarom zou je soms een dagje plantaardig eten?

De reden om soms plantaardig te eten is natuurlijk persoonlijk. Zo kan je bijvoorbeeld vanuit een duurzaam oogpunt er voor kiezen. Door minder dierlijke producten te eten, verklein je namelijk meestal je ecologische voetafdruk en draag je op deze manier je steentje bij aan het klimaat. Ook voor je gezondheid is het gunstig om meer plantaardig te eten. Je hebt een lager risico op hart- en vaatziekten bij een eetpatroon met minder vlees en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten. Verder bevatten plantaardige producten relatief weinig verzadigde vetten en cholesterol in vergelijken met dierlijke producten. Tot slot is het ook diervriendelijker, omdat je dierlijke producten grotendeels of geheel vervangt voor plantaardige voeding.

drie flessen met plantaardige melk

Waar moet ik op letten als ik meer plantaardig wil eten?

Dat lekkere bakje kwark na het eten of sporten? Daar bestaan vandaag tallozen alternatieven voor en kan je dus eenvoudig vervangen. Wist je dat er voor alternatieven voor zuivel van soja, haver, kokos, rijst, amandelen en zelfs hazelnoten zijn gemaakt? Maar er ook gewoon heerlijke vleesvervangers zijn om die burger een keer te vervangen? Zo kan je dus ook als je een dagje plantaardig eet een goed alternatief vinden voor je dagelijkse producten. Vind je dit niet genoeg? Je kan altijd ook beginnen met het eten van meer groenten, het verkleinen van de porties vlees die je maakt of het eten van fruit als dessert. Zo simpel kan het zijn!

Plantaardige salade bowl

Kan ik volledig plantaardig eten?

Je kunt prima eten met minder of zonder vlees, als je andere producten neemt met voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. Mensen die weinig dierlijke producten nemen en veganisten doen er daarom goed aan vitamine B12-supplementen te slikken.

Wil jij meer plantaardig eten maar heb je even wat inspiratie nodig? Op Allerhande.nl staan er meer dan 4.000 heerlijke vegetarische recepten.

Meer lezen?

Duurzame voedingsmiddelen

Wat is biologisch?

Biologische en niet-biologische producten lijken aan de buitenkant veel op elkaar, maar zijn op een verschillende manier geproduceerd. Hoe zit het nu precies?

Lees meer over biologische producten

Voeding die past bij jouw keuze

Wil je vaker voor groente kiezen, als basis van je maaltijd? Vega, plantaardig of juist biologisch, we helpen je graag bij het vinden van de juiste producten.

Kies producten die bij jou passen
Voedselverspilling tegengaan

Minder voedsel verspillen. Zó doe je dat.

Door minder te verspillen kunnen we in Nederland 34 kilo voedsel per persoon per jaar besparen. Goed voor de wereld én voor je portemonnee!

Lees de 5 tips om voedselverspilling tegen te gaan