Een gezonde geest in een gezond lichaam

Het is algemeen bekend dat een gevarieerd en een gezond eetpatroon en genoeg beweging bijdragen aan een goede gezondheid. Vaak wordt in dit rijtje de gezonde geest even vergeten, terwijl dit minstens net zo belangrijk is. Hoe zorg je ervoor dat je geest even helemaal tot rust komt? Wij geven je tien tips.

1. Beweeg! 

Je voelt je sowieso fitter als je beweegt. Het advies voor volwassenen is om minstens 150 minuten per week inspanning te leveren per week. En je hoeft niet per se sportief te zijn om te bewegen. Het huis schoonmaken, een stuk wandelen, fietsen of in de tuin werken tellen allemaal mee voor je beweging.

2. Ga naar buiten

De buitenlucht heeft een positieve werking op onze mentale gezondheid. Ga daarom lekker naar buiten, maak een wandeling of ga op een mooie dag eens gewoon buiten zitten. Zoek een park of bos op, of vraag of je de hond van de buurvouw uit mag laten. Dan help je ook nog een ander ermee!

Gezond eiwitrijk eten

3. Eet gezond

Door gezond te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Dat heeft een goed effect op je lichaam. Sowieso kan het je een goed gevoel geven om bezig te zijn met gezond eten. Als je veel last hebt van stress, helpt het ook om alcohol, cafeïne en drugs te vermijden. Deze zorgen namelijk voor een stressreactie van je lichaam. En eh… Er zijn genoeg lekkere alcoholvrije alternatieven tegenwoordig, bijvoorbeeld deze mocktails.

4. Zoek geliefden op

Je ouders, je zus, je partner, je oma of je beste vriend. Bij wie kom je nou echt helemaal tot rust? Zoek je geliefden op en geef ze eens een knuffel, praat met ze of zoek iemand op waarmee je gewoon even keihard kan lachen.

5. Denk minder na

Piekeren en te veel nadenken werkt vaak als een cirkel: iemand die stress ervaart, gaat piekeren om tot een oplossing te komen, en gaat zo weer meer stress ervaren. Probeer deze cirkel te doorbreken en ben je bewust van je piekergedrag. Dat kan al enorm helpen. Andere tips zijn je te focussen op het positieve, of je gedachtes op te schrijven.

6. Bewust van je adem

Als je stress ervaart kan het helpen om bewust op je adem te letten. Yoga en meditatie zijn goede manieren om dit te doen. Klinkt dit voor jou een beetje te zweverig? Probeer dan eens gewoon te gaan zitten, liggen of wandelen, en ben je even heel bewust van je ademhaling. Hierdoor kan je hem kalmeren en word je automatisch rustig.

Opgeruimde en georganiseerde keukenspullen

7. Ruim je huis op

Het kost misschien even wat energie, maar in een opgeruimde omgeving zijn werkt enorm voor een opgeruimd hoofd. Probeer voor al je spullen een standaard, vaste plek te vinden, waardoor je je huis niet alleen opruimt, maar ook opgeruimd houdt!

8. Slaap

Voldoende slaap is ontzettend belangrijk tegen stress. Hoe veel slaap een volwassene nodig heeft, verschilt enorm per individu. Het aangeraden aantal uren slaap verschilt dan ook, maar over het algemeen wordt aangeraden minstens 7 uur per nacht te slapen. Een tip om je slaapkwaliteit te verbeteren is om je schermgebruik in de avond te beperken.

9. Doe je telefoon weg

Hoewel dit misschien een hele moeilijke is, helpt het enorm om je telefoon soms gewoon even helemaal weg te doen. De meldingen die je telefoon de hele dag door geeft, kunnen zorgen voor te veel prikkels, onrust en afleiding. Tip: gebruik een normale wekker en laad je telefoon niet naast je bed op. Zo kan je hem makkelijker weg houden uit je bed.

10. Doe wat je het liefst doet

Plan elke dag 1 of 2 uur (of langer!) me-time in op je dag en doe in die tijd wat je het allerliefst doet. Muziek luisteren, een boek lezen, breien, puzzelen, een taart bakken of een slechte kerstfilm kijken op de bank… Waar word jij nou echt blij van?

Meer lezen?

Dry january

Dry January 2022: Vijf handige tips

Tijdens Dry January daag jij jezelf uit om de hele maand januari geen alcohol te drinken. We helpen je graag op weg met handige tips om Dry January een stuk makkelijker en leuker te maken.

Lees meer over Dry January
Sportschoenen, gewichten en sinaasappels

Eten voor en na het sporten: do's en dont's

Geen idee wat je voor, tijdens en na het sporten mag eten? We helpen je een handje met handige voedingstips en lekkere snack inspiratie!

Meer over eten voor en na het sporten
Koppen en kannen met water

5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Lees de feiten en fabels over water drinken