Beter verpakken

Verpakkingen zijn belangrijk voor de voedselveiligheid, een langere houdbaarheid en bescherming tijdens vervoer. Om beter eten vandaag en morgen bereikbaar te houden, vinden we het belangrijk dat we onze eigen merk-producten zo duurzaam mogelijk verpakken. Daarom werken we aan verpakkingsreductie, recyclebaarheid, het toepassen van gerecycled materiaal en herbruikbare verpakkingsconcepten.

Actueel

Actueel: verpakkingsvrij winkelen

In 2022 wordt het bij steeds meer Albert Heijn winkels mogelijk om (deels) verpakkingsvrij te winkelen. Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme stortkokers. Vanuit de stortkokers kunnen klanten hun eigen herbruikbare verpakking vullen of in de winkel een herbruikbare pot of zak kopen. Je weegt eerst de verpakking zonder inhoud, daarna vul je die met een van de zeventig producten en vervolgens print je een etiket waarmee je kunt afrekenen bij de kassa. Zo koop je precies hoeveel je nodig hebt. AH Verpakkingsvrij helpt dus ook tegen verspilling!

Lees alles over AH Verpakkingsvrij

Statiegeld op verse sap- en smoothieflessen

Onze verse sap- en smoothieflessen zijn voortaan 100% recyclebaar. Daarom heffen we voortaan vrijwillig statiegeld op deze flessen en kunnen we jaarlijks 926.000 kilogram plastic besparen.

Lees meer

Doelstellingen

Voor 2025 zijn dit onze eigen merk-verpakkingsdoelstellingen:

  • Minder verpakkingsmateriaal – in 2025 is minstens 20 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal bespaard sinds 2018
  • Hergebruik – we stimuleren hergebruik door herbruikbare verpakkingsconcepten te introduceren
  • Recyclebare verpakkingen - in 2025 is 100% van alle eigen merkverpakkingen recyclebaar
  • Gerecycled materiaal - in PET-verpakkingen gebruiken we minstens 50% gerecycled PET en bij andere plastic verpakkingen gebruiken we minstens 25% gerecycled plastic
  • Recycling - om recycling bij de klant thuis aan te moedigen staat er eind 2022 op alle eigen merkverpakkingen een weggooiwijzer.

Lees alles over verpakken in het Missieverslag 2021

Zo pakken we het aan

We stellen onszelf constant de vraag: hoe verpakken we producten zo duurzaam mogelijk? Onze strategie bestaat uit het verminderen van verpakkingsmateriaal, het stimuleren van hergebruik, recyclebare verpakkingen en meer gerecycled materiaal. Een goede verpakking heeft volgens ons over de gehele levenscyclus (van grondstof tot afval) zo min mogelijk impact op het milieu. Dat gaat over factoren zoals water- en energiegebruik, maar ook over CO2-uitstoot, zwerfafval en recyclebaarheid.

Werken aan gezamenlijke doelstellingen

Naast onze eigen doelstellingen werken we ook aan gemeenschappelijke doelstellingen zoals vastgelegd in het Brancheplan Duurzaam Verpakken van het CBL en de doelstellingen van Plastic Pact NL. Om de ambitieuze verpakkingsdoelstellingen te halen is samenwerking met ketenpartners, zoals in het Plastic Pact, en periodieke verslaglegging, zoals met het CBL, heel belangrijk.

Resultaten en initiatieven

Minder verpakkingen

Tussen 2018 en 2021 hebben we al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard. Een kleine greep uit onze recente verpakkingsreducties:

  • De nieuwe verpakking van ons gehakt is verpakt bespaart 70% plastic. Op jaarbasis scheelt dat maar liefst 500.000 kilo.
  • Door de plastic emmer van snoeptomaten en blauwe bessen te vervangen door een licht plastic bakje met hersluitbare topseal besparen we 210.000 kilo plastic per jaar.
  • Door bami-, macaroni-, en nasi groentemix en taugé voortaan te verpakken in zakjes in plaats van bakjes besparen we 80% plastic. Dit staat gelijk aan 266.000 kilo plastic per jaar.
  • Ruim honderd kaasverpakkingen zijn aangepast. Het schaaltje waarop de plakjes kaas lagen zijn verwijderd. Door dit onnodige stukje plastic te verwijderen besparen we 60% plastic. Jaarlijks goed voor ruim 200.000 kilo.

Meer hergebruik

Hoe vaker je iets opnieuw gebruikt, hoe duurzamer je bezig bent. Daarom wordt er hard gewerkt aan herbruikbare verpakkingsconcepten.

  • We stopten begin 2022 volledig met plastic zakjes bij aardappelen, groente en fruit. Daarmee besparen we direct ruim 240.000 kg plastic per jaar en 130 miljoen zakjes. Het alternatief? Een herbruik- en wasbaar verszakje.
  • Begin 2022 opende twee winkels met AH Verpakkingsvrij. In dit concept neem je je eigen herbruikbare verpakking mee en kan je die vullen met diverse producten voor ontbijt, avondeten, tussendoortjes en koffie en thee. We hebben de intentie dit uit te breiden naar meer winkels.
  • Andere voorbeelden van hergebruik zijn navulverpakkingen, zoals bij AH Koffiecreamer en AH Care handzeep. De eerste verpakking is dan extra voordelig navulbaar.
  • We introduceerden eind 2021 een herbruikbare fles voor onze verse sinaasappelsap. Na hergebruik ontvangt de klant een aantrekkelijke korting van 10%.

Lees alles over herbruikbare verpakkingsconcepten in het Missieverslag 2021

Recyclebare verpakkingen

  • We werken continu aan het beter recyclebaar maken van onze verpakkingen. Sinds 2019 zie je in plaats van zwart plastic en gekleurd PET alleen nog maar transparant plastic, dit is namelijk beter recyclebaar. Ook stoppen we in 2022 volledig met niet-recyclebare polystyrene verpakkingen.
  • Van onze snacksauzen hebben we het silicone ventiel, wat er voor zorgt dat de fles niet lekt, vervangen voor een PE-ventiel. Ook zijn de flesjes voortaan voorzien van een eenvoudig afwasbaar etiket waardoor ze 100% recyclebaar zijn.
  • Tot slot zijn de verpakkingen van onze wasmiddelen en -verzachters 100% recyclebaar door het gebruik van een innovatieve PE stretch-sleeve. Deze sleeve is van hetzelfde materiaal als de fles (PE) waardoor de infraroodscanner het materiaal goed herkent en naar de PE recycling stroom stuurt.

Meer gerecycled materiaal

We streven er naar om verpakkingen zo te ontwerpen dat ze recyclebaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede grondstoffen. Verreweg het meeste plastic in verpakkingen is gemaakt van fossiele grondstoffen (aardolie). Het is beter voor het milieu als je in pla ats van fossiel plastic, gerecycled plastic gebruikt.

  • Als Albert Heijn zijn we de eerste supermarkt in Nederland met de inzet van grondstof uit oude plastic voedselverpakkingen in nieuwe, transparante en recyclebare voedselverpakkingen. Voorheen was het nog niet mogelijk om plastic uit oude verpakkingen hoogwaardig te recyclen.
  • Hetzelfde geldt voor onze verse sapflessen. Deze zijn nu gemaakt van 100% gerecycled plastic (rPET). Daarom heffen we vrijwillig statiegeld op deze sapflessen. Met de nieuwe sapflessen besparen we 926.000 kilogram plastic per jaar
  • We voegen gerecycled materiaal niet alleen toe in verpakkingen, maar ook in producten. Zo zijn de AH boodschappentassen gemaakt van 80% gerecycled plastic en is de herbruikbare tas zelfs van 100% gerecycled PET.

Lees meer over wat jij zelf kan doen

Plastic verpakkingen van de AH

Minder plastic gebruiken

We trekken elke dag gemiddeld 7 verpakkingen open. Dat is veel te veel. Help mee om samen minder plastic te gebruiken.

Samen voor minder plastic
Groente en fruit in verpakkingen

Plastic verpakkingen en het milieu

Expert Chris Bruijnes, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), geeft antwoord op de 5 meestgestelde vragen over plastic verpakkingen.

Lees meer over plastic verpakkingen
Voedselverspilling tegengaan

Minder voedsel verspillen. Zó doe je dat

Door minder te verspillen kunnen we in Nederland 34 kilo voedsel per persoon per jaar besparen. Goed voor de wereld én voor je portemonnee!

Lees de 8 tips om voedselverspilling tegen te gaan