Albert Heijn Zakelijk als partner van Middin

Woonlocaties van Middin.
Als je er op let, zie je ze overal: bordjes op gevels in Zuid-Hollandse steden en gemeenten die aanduiden dat je bij een locatie van zorgorganisatie Middin staat. Een groot aantal van de locaties is een woonlocatie. Achter de voordeuren krijgen mensen met een beperking ondersteuning in het vormgeven van hun leven. Het bieden van die ondersteuning kost tijd. Tijd die zorgverleners niet zouden moeten besteden aan het doen van boodschappen. Daarom bezorgt Albert Heijn ze.

In totaal worden er op 120 woonlocaties 2 keer per weekboodschappen bezorgd. Jaarlijks manoeuvreren bezorgers dus 12.500 keer de bestelbusjes vol boodschappen door de soms krappe straten in de binnensteden. Daar zijn veel woonlocaties van Middin gevestigd. De ene locatie bestelt dranken en etenswaar voor elk moment en de andere locatie enkel voor het ontbijt en de lunch. “Per jaar gaan er 20.000 pakken melk, 5.000 hele volkoren broden en 8.000 trossen bananen doorheen”, vertelt adviseur inkoop Daniel van Someren met een glimlach.

“Onze locaties werken autonoom, hebben hun eigen budgetten en bepalen zelf hoe en waar ze boodschappen doen. Soms gaan medewerkers met cliënten naar een winkel, maar meestal worden de boodschappen op de locatie bezorgd."

“ De tijdwinst van bezorging is handig in een sector met een enorme werkdruk. ”

Daniel van Someren - Adviseur Inkoop bij Middin

Zorgmedewerkers in hun kracht zetten.
Van Someren is blij dat al deze producten op de woonlocaties bezorgd worden en eenvoudig door zorgmedewerkers besteld kunnen worden. Het boodschappen doen in de supermarkt is voor zorgverleners een tijdrovende taak. Het is een bewuste keuze van Middin als organisatie om dit soort taken zoveel mogelijk te beperken. “Goede zorgmedewerkers zijn schaars en verdienen het om in hun kracht gezet te worden. Daarom willen we ze waar mogelijk laten doen waar ze goed in zijn: zorg verlenen”, aldus Van Someren.

Steeds bewuster eten.
Een van de zaken waar zorgverleners streng op toezien, is dat het voedingspatroon van de bewoners aansluit op hun dieetwensen. Steeds vaker willen bewoners (of hun naasten) dat er bewust met voeding om wordt gegaan, geheel in lijn met de landelijke trend. Van Someren vertelt: “Een steeds groter gedeelte van onze bewoners wil bijvoorbeeld biologisch of halal eten. Wij proberen zo goed mogelijk aan alle persoonlijke wensen te voldoen. Hierbij helpt het enorm dat Albert Heijn een groot assortiment heeft met bewuste voeding.”

Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat over enige tijd de 5.000 volkoren broden die jaarlijks worden ingeslagen, zijn vervangen door glutenvrije donkere meerzaden broden. En ook de trossen bananen krijgen concurrentie van groentes zoals broccoli en paprika. Er wordt namelijk op meerdere woonlocaties inmiddels dagelijks gekookt met verse producten. Dit in samenspraak met bewoners. Door hen te leren koken, worden ze een stukje zelfstandiger en leren ze gezonde keuzes te maken. En zeg nou eerlijk: dat laatste willen we toch allemaal?